Thursday, September 24, 2009

Recept!

Morotsoppa med jordnötspesto
Verkligen en jättegod soppa. Jag serverade med ett ekologiskt grovt bröd med både linfrön och solrosfrön.
(För 4 personer)
Skala och hacka 1 gul lök.
Skala och skär 500g morötter i mindre bitar.
Skala och tärna 2 potatisar.

Fräs löken glansig i 2 msk smör 2-3 min i en stor kastrull.
Tillsätt morötterna och fräs i 3 min.
Tillsätt nu 2 hönsbuljongtärningar, 1/2 liter vatten och potatistärningarna och låt koka i ca 20 min.

Mixa soppan slät och späd med 1/2 liter vatten, koka under omrörning i 2-3 min.

Mixa 1 dl salta jordnötter, 1/2 chilifrukt, 1/2 dl hackad koriander, färskpressad jucie från 1 lime, 1-2 msk olja och 1 krm salt.

Servera soppan med peston och något gott bröd.

Lycka till!

2 comments:

Tina said...

Den lät ju avancerad till namnet. Skulle dom här recepten var billiga o enkla eller hur var det?

Linda said...

Japp ;-), men det som står i tidningar får man ta med en nypa salt. Vet faktiskt inte vad alla ingredienser gick på totalt.
Men den var väldigt enkel att laga, så på den fronten har tidningen inte ljugit. Jag har klarat av allt och fort har det gått ;-)...