Wednesday, September 23, 2009

Recept!

Falukorvsgryta med honungsäpplen
Jag tycker denna var en riktigt god "höstgryta" med sötma från honung, russing och äpplen blandat med lite "sting" från senapen.


(För 4 personer)
Koka 800g potatis.
Skala och skär 2 gula lökar i smala klyftor.
Skär 500g falukorv i "knubbiga" bitar.
Dela, klyfa och kärna ur 2-3 äpplen.
Fräs löken i 2 msk matolja i 2-3 min.

Tillsätt korven och äpplena och smula över 1/2 hönsbuljongtärning och låt fräsa i ytterligare 2-3 min.
Tillsätt nu 2 msk honung, 1msk senap, 1/2 dl russin, 1 dl vatten och 1 dl mallangrädde.
Sjud under lock i ca 2 min.
Smaka av med 1 krm svartpeppar och blanda i 1/2 dl strimlad persilja.


Lycka till!

4 comments:

Tina said...

Ja du kanske ska bli kock???

Linda said...

Hehe...kankse det, Kommer du och äter på "Trasdockans KöK" då? ;-)

annett said...

det skulle jag lätt göra. Bara det inte blir någon lyxkrog med dyra priser

Linda said...

Haha, ne blir nog bara "husmanskost" till humana priser...Den dagen...