Wednesday, November 5, 2008

Bebisen hör oss...

Hörseln utvecklas från vecka 15 men öronen är inte färdigbildade förrän i vecka 24.
Det finns många delar av nervsystemet som utvecklas i samspel med omgivningen. Man har mätt ljudnivån i livmodern hos gravida kvinnor. Det har visat sig att fostrets omgivning, framför allt mammans pulsåder (aorta), producerar en ljudnivå på cirka 65 decibel. Detta är en ansenligt hög ljudstyrka, men ändå verkar fostret väl anpassat till denna nivå. Vi vuxna skulle närmast betrakta en sådan ljudnivå som starkt buller.

Foster som utsätts för ljudstress reagerar genom att hjärtat slår fortare - men de vänjer sig. Om ett foster utsätts för upprepad ljudstress reagerar det allt mindre på ljudet. Det kallas tillvänjning, habituering, vilket är en form av inlärning.

Av alla de ljud som fostret hör är ljudet av mamman det som framträder tydligast. Det verkar dessutom som om ett nyfött barn kan känna igen musik som mamman har spelat eller visor som hon sjungit under graviditeten. Till exempel kan barnet börja suga intensivare eller röra sig mer när just den melodin spelas.

Källa: http://www.growingpeople.se/

Jag vet att jag tidigare har nämnt här på bloggen att jag brukar sjunga en speciell visa för bebisen. Igår kom jag på en till visa som jag tänkte "lära" bebisen =).
Det är mysigt att sjunga för bebisen och när jag av en händelse kom in på ovanstående sida och fick läsa detta så ville jag visa det här på min blogg.
Mysigast är när både jag, M och pespi tillsammans sjunger för det lilla livet i magen.

No comments: