Thursday, March 26, 2009

Tor har fått napp...

Jag har villjat vänta in i det sista med att ge honom nappen, men idag kände jag att det var dags.
Nu suger han ju så bra på bröstet, (med hjälp av amningsnapp), så jag tänkte att han ska få börja med napp då han hela tiden vill suga trots att han inte alltid är hungrig...och det är ju bara att inse faktum att jag kan ju inte sitta med honom HELA dagarna vid bröstet...
Vi provade redan igårkväll, men då ville han inte ta den...så jag provade idag igen.
Så under förmiddagen har han haft nappen bla under tiden som jag ducshade etc...och efter det har jag ammat honom och det funktar fortfarande så han verkar inte förvirra sig iaf, skulle han göra det är ju nappen inte varit något alternativ ännu...det viktigaste är ju att han suger bra på bröstet lixom.
Men båda verkar ju fungera bra så...Yippie!


Som sagt använder jag ju amningsnapp när jag ammar Tor. Något som jag vet att BVC-sköterskor försöker att inte rekomendera, då stimulationen av bröstmjölken inte blir lika bra.
Men jag resoner som så att det stimulerar säkert bättre MED amningsnapp och han suger, än att jag skulle sluta med den...då han vägrar suga på bröstet ist...
Dessutom vill jag inte ens veta hur ont det skulle göra i bröstvårtorna om jag inte hade amningsnappen som skydd...det gör ju redan förbannat ont...dum att utmana ödet anser jag!
Ne, GO amningsnapp!, anser jag!, det fungerar iaf för oss...och man ska ju hitta det som passar bäst för sig själv och sitt barn =)

Ett litet tips till föräldrar som har barn som använder napp är att se till att barnet har 2-3 nappar att variera mellan.
Om barnet bara suger på en napp kan den bli utsugen och barnet vägrar tillslut att ta någon annan napp.

2 comments:

Anonymous said...

Tips tajm.... Om han inte skriker så skulle jag försöka undvika att ge honom napp över huvet taget. Det är ovanligt men han kanske aldrig behöver ha någon. Skulla han däremot börja använda tummen som "comfort" så se till att han har napp. Spelar ingen roll hur gulligt det ser ut- tummen hänger alltid med.....Kram kram

Linda said...

Det är ju det som är att han suger på tumme, fingrar, eller hela handen om han inte får något annat att suga på. Som sagt vill han suga hela tiden, även om han inte är hungrig.