Thursday, November 12, 2009

Med medvetande kommer också förstånd?...



Phu, äntligen sover Tor...läggningsrutinerna har helt klart blivit längre här hemma.
De börjar tidigare, men Tor somnar fortfarande inte förens runt 21-tiden...
Tor verkar inte kunna somna, om inte, (helst både M och, men åtminstone,), jag är i rummet, inom synhåll.
Idag drack han dock lite välling nu innan han somnade = bra, och förhoppningar om en bra natt. När jag lade ner honom i sin säng tittade han med stora ögon på mig tills de slogs igen av sig självt, (så trött som han var)...men då tittade han snabbt upp igen, som om göra säkert att jag fortfarande var kvar, och så fort jag gick, började han gråta.
Han vill ha stenkoll på mig, så jag inte går ifrån honom.

Jag lade mig tillslut i min egna säng, (som jag ju brukar på nätterna efter att ha stoppat in tutten), och när jag tittade upp på honom hade han äntligen somnat ordentligt...

Kankse är det så att nu när han börjar bli mer och mer medveten om sin omvärld, så kommer också förståndet med den förståelse för både negativa och positiva känslor som det ju för med sig...i detta fall kanske mest förståelse för rädsla och trygghetsbehov.
Han förstår att; "om mamma går nu så betyder det att hon inte ska sova och jag blir själv i rummet...vad ska mamma göra utan mig?"
Det är förstås bara en tanke som jag har, men visst låter det logiskt?...

Livet med småbarn i familjen är underbart, givande, tänkvärdt och mycket lärorikt...men det kan också vara frustrerande ibland...phu, tur att kärleken är så stor =)

Godnatt bloggen!
PoK/ Trasdockan

2 comments:

VBF said...

Hej. Barn FåR gråta en stund utan att man är där. Lämna honom en liten stund annars kommer han fortsätta som han gõr nu. Du som mamma VET om hans gråt är "riktig" eller inte. Eller ge honom nappen igen. Den gör ingen skada än. Det är inte förrän dom blir 3-4 år du bör tänka allvarligt på att avvänja dom. Nädå, länge leve nappen så länge föräldrarna får frid. Undrar om man skulle ta och uppfinna en för 11-åringar (och 43-åringar oxå hihi) Kram o lycka till med rutinerna. It's a trial&error. Kram J

Linda said...

Japp, nappen är super och kommer få hänga med Tor ett tag till. Varje dag provar vi nya rutiner här hemma så jag antar att vi kommer hitta rätt nån gång...*hoppas*.
Tack för tipsen! Kram!