Thursday, July 9, 2009

Mumsiga gröt

I Tisdags blev ju Tor 4 månader och det betydde att han fick börja med gröt då...och han absolut älskade det! Han är helt galen i gröt, och kladdigt blir det då varken jag eller M är särskillt bra på att mata bebisar har vi konstaterat ;-)...och Tor är ju inte heller särskillt bra på att äta med sked, så det blir övning som gäller nu i början =).

Jag och M har bestämt att endast ge Mild Havregrynsgröt nu i början, då jag absolut inte vill börja med att ge Tor söta gröter så som banangröt exempelvis, jag tror nämligen inte på att ge barn så mycket söta produkter till en början, därför ska jag också försöka så mycket som går att senare undvika fruktpureér etc, och ist göra egna fruktpureér av vanlig frukt, för att minska tillsattser i den mat jag ger till Tor. Vi köpte ju en matmixer just för att ha när Tor skulle börja äta pureér =).

Det är riktigt kul att han nu har fått börja med gröt, (varje eftermiddag vid 5-tiden), och om någon vecka ska han också få börja med enklare luncher, (kring 12.00 ca), så som potatis och ärtor osv. Tänk vad snabbt tiden går...att Tor skulle få börja med fastare föda har hela tiden känts så långt borta, men nu har han börjat, och han giller det =)...










Tor inviger sin fina servis med gröt i Tisdags eftermiddag.


2 comments:

Lena Askerlund said...

Roligt att han gillar gröt, för det blir något annat på matsedeln som variation samt att det mättar bra. Äntligen kommer servisen till pass!/Mamma

Linda said...

Ja,han verkar uppskatta variationen väldigt, och han lärde sig snabbt att gröt ÄR gott =)...