Tuesday, December 16, 2008

Delat ansvar, men också delad glädje...

Nu har jag precis kommit hem från F-utbildningen. Hunnit damsuga och skala potatis, så nu är maten på G.

På F-utbildningen idag kom vi in i en diskussion ang om det är rätt eller fel att låta pappan (den partnern som jobbar) gå upp någon gång ibland på natten.
En tjej tyckte att det var absolut fel att låta pappan gå upp om han skulle jobba dagen efter, så hon sa att hemma hos dem blir det med störts säkerhet hon som tar alla nattrundor oavsett matning, blöjbyte eller bara mys.

Detta menade hon såklart med största välvilja, för att låta honom sova, men i och med det tar hon ju faktiskt något ifrån pappan samtidigt.
Måste man verkligen se detta med vakna nätter, skrik och gråt som endast något jobbigt? Varför inte se det som möjligheter och glädje att få lära känna sitt barn.
Båda föräldrarna måste ju ge varandra möjlighet att lära känna barnets olika signaler, skrik och sätt att uttrycka sig.

Så tycker jag iaf.

Det var hur som helst mycket trevliga par som ska ha barn i samma månad som vi, och vi fick möjlighet att lära känna varandra lite. Nästa möte är i början på Januari.

Nu ska jag kollan till maten.

3 comments:

Anonymous said...

Jag hoppas VERKLIGEN att Marcus är en man som vill "lära känna" sitt barn kl 4 på morgonen när han ska upp kl 6. Det skulle definitivt underlätta saken för dig.
Puss VBF
Ps. Fin mage du har. Ser jättegosigt ut

Anonymous said...

Hej! Jag heter Elin och ramlade in på din blogg av en slump via libero.se för några veckor sedan och tycker det är rätt kul att läsa den då jag har BF bara 2 dagar efter dig. Det är lite skoj att jämföra... vad du gör om dagarna, hur mycket man orkar med osv. Jobbar också som usk. Jag måste hålla med i ditt resonemang om nätterna, pappan kanske inte ska gå upp varje natt, men det skadar ju inte att gå upp nån gång/vecka. Mvh. Elin

Linda said...

Hej Elin. Kul att du gillar bloggen =). Det är ju alltid roligt att läsa om, och följa någon som man kan relatera till på många sätt.
Givetvis blir det ju att mamman får ta de flesta nattrundor (och andra gråtattacker) och det faller ju sig helt naturligt eftersom hon matar (och är hemma på dagarna). Vad jag egentligen ville framföra med inlägget är att många verkar koncentrera sig så på att se föräldraskap som en uppoffring och bara massa ansvar, jag ville bara uppmana föräldrar och blivande föräldrar att även tänka på glädjen, möjligheterna och det roliga i att vara och bli förälder.

Hoppas att allt går bra med dig och bebisen i magen och tack för din kommentar. Kram /Linda