Wednesday, January 28, 2009

Blodprovs-dax

Jag lyckades somna om runt 07.30 då var jag helt jättetrött och mådde verkligen dåligt, så det var nog tur att jag somnade. Dock kom jag inte upp förens 10.45...men jag mådde bättre...

Nu är jag på väg till Vårdcentralen för att ta lite blodprover.
Om allt är som det ska så är detta sista gången jag behöver göra det under graviditeten, så det känns himla bra.
Men det är ju jättetur att de är noga med att ta blodprov och urinprov tycker jag. I vissa komuner har jag hört att man tar typ 1 urinprov under hela graviditeten...jag har fått lämna varje gång jag har varit hos BM och tagit blodprov 4 eller 5 gånger, så jag känner mig trygg, och det är ju viktigt att man gör när man är gravid tycker jag =)

Kom nu magen så vaggar vi iväg...

Hoppas att ni har en bra dag, och kom ihåg att le för att göra dagen ännu bättre!
PoK/ Trasdockan

2 comments:

Anonymous said...

Hej! Elin här igen (kan inte låta bli att kommentera lite då och då =) Jag bor i Karlskrona och jag har bara lämnat ett urinprov under hela tiden och det enda blodprov de har tagit var blodgrupperingen, så det är tydligen väldigt olika från kommun till kommun! Vad är det för prover de tagit de andra gångerna? kramkram

Linda said...

Hej Elin, det är jättekul att få komentarer, så du får komentera så ofta du vill =).
Första gången var det alla möjliga prover så som blodgruppering, olika blodsjukdomar, Vita blodkroppar, järnhalt och allt möjligt...allmäna graviditetsprover sa BM att det var.
Sedan har jag ju gått och tagit blodprover lite då och då under graviditeten och då har det varit vita blodkroppar, blodsocker och järnhalt i allmänhet bara för att se så det inte ändrar sig...
Urinprover kollar de så att det inte är någon äggvita i urinen, för är det det så kan det vara havandeskapsförgiftning.
Jag har hört att alla komuner gör olika vad gäller prover och det är säkert ingen fara, så länge du får komma på regelbundna kontroller då BM tar blodtryck, lyssnar på bebiens hjärta osv...
Hoppas att allt går bra med dig och magen.
Du får gärna skriva en liten notis när bebisen har kommit =). Kram