Tuesday, January 21, 2014

Tankar; 6,5 veckor in på dieten

Godkväll bloggen!
Ber om ursäkt för dålig update idag.

Men fy tusan!, jag hade precis suttit och knåpat med ett långt inlägg på telefonen, när appen plötsligt valde att stängas ner av sig självt, och allt försvann =/...

Nåväl.
Jag gör ett nytt försök, denna gång på lap topen ;-)
Känner ändå att det är ett viktigt budskap som jag gärna vill dela med Er bloggisar.

Det har gått 6,5 veckor på min diet.
Som jag skrivit tidigare, så är jag i princip "formklar" för tävlingen, och inte utan att människor ser det på mig i min omgivning.
Många vet vad jag just nu befinner mig på för resa, men andra kommer fram och frågar varför jag har gått ner så mycket, på en relativt kort period.

Ni bloggisar Ser ju såklart också, eftersom jag dela bilder och kroppsuppdateringar här på bloggen.
Kul att det syns. Men det är SÅ mycket mer;

Jag själv känner en så betydlig och överraskande positiv förändring i mitt humör och min mentalitet.
Jag känner ibland inte igen mig själv, i hur bra jag mår idag!

Jag är medveten om att den diet som jag just nu genomgår, (inför tävlig), är mer extrem än många andra dieter.
Jag har nolltolerans på socker och snabba kolhydrater. Det socker och dem kolhydrater jag stoppar i mig är det jag får av min dagligen beskärda del frukt och grönsaker, inget annat.

Jag har förstått nu i efterhand att den trötthet, frusenhet, depp, och mitt allmänt dåliga välbefinnande under första veckan på dieten berodde på abstinens!
Jag tänkte DÅ, "Fan, 16 veckor av detta?!?!?".

Kanske är jag lycklig som bara behövde genomgår 1 sådan frustrerande startvecka, ( för det finns säkert de som behöver ta sig igenom både 2-3 veckor).
Efter första veckan så har jag bara mått bättre och bättre, även om jag såklart har dagar då motivationen och tron på mig själv dimper, så mår jag över lag mycket bra.

Jag är övertygad om att min balans, min mentala styrka, min motivation, mitt höjda tålamod, min positiva energi och ork, har till största del med kosten att göra, givetvis också träningen. Men helt klart kosten i allra högsta grad.

Dessutom tror jag att rutinerna som jag nu lever med hjälper mig mycket.
Man gör inte en sådan här resa utan planering, rutiner, full fokus och 100% hängivenhet.
Varje timma på dygnet, varje dygn i veckan!
Det ger mig en oerhörd tillfredställelse att kontrollera min kropp och mitt tankesätt och humör på detta sätt.

Jag älskar min livsstil, jag älskar hur jag lär mig nya saker om mig själv varje dag just nu, både på utsidan och insidan.
Jag har mycket svårt att tänka mig att jag någonsin kommer att återgå till som jag levde innan.
Jag menar inte att jag kommer att vara lika hård mot mig själv vad gäller kosten, (iaf inte under offseason-perioder), men planeringen, rutinerna, och en stor del av kostupplägget kommer jag behålla i mitt liv.
Givetvis blir det lättare att vara mer flexibel i sin vardag när jag inte tävlingsdietar, men struktur, är något som jag verkligen saknade förut, det har jag förstått först nu, under dieten.

Jag kände bara att jag vill dela med mig av dessa tankar till Er.
Denna resan för mig handlar inte bara om att få en god fysik, utan även hur hårt jag kan driva mig själv, hur jag fungerar under denna extrema livsstil.

Det är klart att jag är fruktansvärt stolt och nöjd med var jag har åstakommit på min fysiska kropp, och det är så lätt att dela, med hjälp av bilder, eller bara sin uppenbarelse.
MEN, om jag kunde visa på bild hur jag som person har förändrats, både vad gäller tänkesätt, tålamod och värderingar, så skulle Ni se större skillnad, än ni ser på min kropp. Det kan jag lova!

Sådär. Jag hoppas att Ni bloggisar förstår nu; att denna resan är större än vad jag kan dela med mig av. Det som händer i mitt liv just nu är oerhört stort för mig och jag måste erkänna, att vara trasdockan just nu, är Pretty Amazing ;-D


PoK/ Trasdockan

2 comments:

Lena Askerlund said...

Stort grattis till dig för ditt "nyfunna" jag! Lycka till på din livsresa, stor kram!

Linda said...

Tack mamma!
Detta är bara början, och jag tackar dig för ditt stöd och ditt motiverande för mig på denna resan! Så glad att jag har dig! Kram