Tuesday, May 24, 2011

Recept!

Jag vill bara dela med mig av detta underbart goda receptet från Linas matkasse.

Varsågoda ;-)...


Kalvfärsfrikadeller i äpple- och currysås med ris



4 portioner


1. Koka 1 liter vatten i en rymlig kastrull och tillsätt 2 tärningar kycklingbuljong.


2. Koka 4 portioner ris.


3. Blanda i en bunke; 1 ägg, 3 msk ströbröd, 1/2 dl mjölk, 1 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Blanda ner 500 g kavlfärs. Forma 20-30 st köttbullar. Lägg ner dem i den kokande buljongen och låt koka på medelvärma i ca 4-5 minuter.


4. Medan frikadellerna kokar; Finhacka 1 gul lök, 1 röd paprika, och 1 äpple. När frikadellerna kokat klart lyft upp dem på ett hushållspapper. Häll av det mesta av buljongen men spara ca 4 dl.


5. Fräs lök, paprika och äpple i 2 msk olja. Tillsätt 1/2 msk curry och 1 tsk paprikapulver. Strö över 2 msk vetemjöl och häll på den sparade buljongen, lite i taget under omrörning. Lägg ner frikadellerna och låt dem bli genomvarma.



6. Skär stavar av 1/2 gurka och 250 g morötter och servera i en skål.


7. Servera med nykokt ris och grönsaker.




Lycka till!

2 comments:

Linnéa said...

Det verkar vara bra recept ni får från 'Lina', är ni nöjda med att ha de så hittills? När exakt kommer du hit till Uppsala? Kram!

Linda said...

Ja, vi är supernöjda =)...Jag rekomenderar till ALLA!!! Jag kommer den 16e Juni, men kan skicka ett mess om mer exakt tid. Jag har ju bokat för flera veckor sedan...Ska bli så FABulous!!!