Saturday, August 2, 2014

Ärlig hit och ärlig dit...

Det finns personer i säkert mångas omgivning, mer eller mindre bekanta, som alltid ska hävda hur "ärliga" de är, genom att kommentera nästan allt med en negativ klang.
Med eller utan anledning och förfrågan.

Deras ursäkt till en mindre smickrande kommentar är ofta; "-Jag är bara ärlig".

Jag anser att Visst ska man vara ärlig...men inte så det blir elakt.

En del saker man tycker och tänker kan man faktiskt behålla för sig själv, om syftet inte är att såra någon.

Jag menar inte, och hoppas inte att detta är ett vanligt förekommande i mångas liv, men nog finns dem där, de människorna som vill framstå som lite mer "ärliga" än andra, genom att fälla lite mer negativa kommentarer eller påpekanden.
Men jag har senaste tiden reagerar på mångas näst intill elaka kommentarer på IG.
(Inte min profil, men på en del andras)

Kanske är jag lite väl inrutad i just detta med "fitnessvärlden", men jag är säker på att det förekommer även i andra hobbys och sammanhang, så som hästsport, utbildningar, hundutställningar, vänskapskretsar, you name it.

Som om vissa människor är rädda att framstå som falska, om de säger eller kommenterar något bra hos/till någon annan människa.
...och sedan inte följer det med något "påpekande" om vad som kunde vara bättre.
Eller rent av bara påpekar en annan människas brister.

Ärlighet uppskattas av många, från deras närmaste kretsar, men att kommentera och påpeka saker hos någon som man knappt, eller inte alls, känner, borde inte vara tvunget i alla avseenden, enligt mig.

Ibland kan tystnaden få tala sitt språk också.

Jag menar att vara ärlig betyder inte att man måste säga allt man tänker, men att mena det man säger.


Ibland kan man behöva tänka efter innan man kommenterar eller påpekar någon annans beslut, arbete, utseende eller åsikt.

Just saying// Trasdockan 

No comments: