Sunday, December 11, 2011

3e advent, och knäckrecept

Vårt fönster ut mot gården. Jag har vita julstjärnor...

(Sidenblommor givetvis ;-)

Titta!...Denna härliga Julhälsning kom Julia med i eftermiddags =)...
Så gulligt av henne...Hon har bakat och dekorerat, all by her self...
Julia är verkligen duktig på att pyssla, laga mat, baka och göra andra sådana där "husmoderliga" saker som jag bara önskar intresserade mig och att jag vore duktig på...


Jag har i alla fall bakat knäck tillsammans med min son ;-)...
...och inte vilken knäck som helst...det är "Lakrits-knäck"
Har ni sett receptet på Arlas mjölkpaket?...Annars kan jag dela med här på bloggen! =D

75 st Lakritsknäck
10 karameller "Turkisk peppar"
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 dl socker
2 msk smör

Krossa karamellerna fint i en mortel.
Blanda grädde, sirap och socker i en tjockbottnad kasrull.
Koka upp och låt koka utan lock tills smeten klarar "kulprovet", rör om då och då.
(Koktid 15-30 min)
Tillsätt karamellkross och smör.
Fördela smeten i knäckformar och låt stelna.
Förvara svalt.

2 comments:

Jessie said...

Å gud så gott... Har bestämt mig för att tagga ner lite med julbestyren i år, men jag är ju en lakritslover, så dessa kanske det får bli ändå :)

Linda said...

Ja, de är underbara...Men som sagt...man behöver ju vara en "lakritslover" för att uppskatta dem ;-)...De är lätta att göra också så prova du, det tycker jag =)