Tuesday, April 26, 2011

Recept!

Igåreftermiddag fick vi hem våran första leverans av "Linas Matkasse". Vid första kiken på recepten och råvarorna blev vi totalnöjda och känner oss inspirerade att laga dessa recept. Idag lagade jag ett av våra första recept, och såklart vill jag dela med mig. Här har ni en länk till

Linas Matkasse om ni själv blir sugna att prova på ;-)

Rosmarinkyckling med paprika-och fetaoströra samt bulgur




Enkel maträtt på ca 40 min.

Den käns både nyttig, omväxlande, jättefräch och god!


1. Sätt ugnen på 225 grader.

Bryn 600g kycklingfilé i lite olja. Lägg över kycklingen i en smord ugnsform, krydda med salt, svartpeppar och hackade blad från 2 kvistar rosmarin. Ringla över lite olja. Stek mitt i ugnen i 15-20 min beroende på kycklingarnas storlek.

3. Koka 4 portioner bulgur. Tillsätt 1/2 grönsaksbuljong istället för salt i vattnet.

4. Dela 1 zuccini på längden och skär i halvmånar. Skala och klyfta 1 rödlök. Stek grönsakerna mjuka i lite olja på medelvärme. Lägg upp i en skål och ringla över 1 msk balsamvinäger och strö på lite salt.

5. Finhacka 200g grillad paprika och blanda med 100g fetaost. Mosa med gaffel till en röra, eller mixa till en slät sås med stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar. Späd gärna med lite av spadet från paprukaburken.

6. Servera kycklingen med nykokt bulgur, paprika- och fetaoströra och varma grönsaker.




Lycka till!

No comments: